Sunday, November 18, 2012

sEdiH

Bismillahirrahmanirrahim.

Sedih itu fitrah manusia.
Hidup ini xselalu indah.
Kadang sedih itu kita yg cipta ia tanpa kita sedari.
Hurmmm...

Muhasabah panjang.
Mungkin kurang doa.
Lalai sangat duk umah nih.
Fikir dan terus fikir lagi.

Gembira itu datang sekejap.
Tapi hati masih doubting.
ahh, itu tanda su'udzhon ngan Allah.
Kan Allah berada pada sangkaan hambaNya!
Ahhh, aku lupa itu!

Peristiwa sedih mengajar aku.
Banyak juga impaknya dalam hidup aku ini.
Sungguh aku yakin yg Allah itu Maha Adil dan sayangkan aku.
Sungguh aku yakin yg aku tidak bisa hidup tanpa Allah.

Walau diceritakan kepada manusia, rasa sedih itu masih bertapak.
Aku cuba lupakan.
Mungkin aku lupa taubat.
Hati ni banyak sangat maksiatnya.
Astaghfirullahal'azim.

Aku xingin tersungkur lagi.
Tapi aku yakin, waktu aku tersungkur itu, ada tangan yg Allah sentuh hatinya utk membantu aku.
Kerna aku yakin, Allah itu xkan uji hambaNya apa yg hambaNya xmampu.

Mengenangkan ini, aku yakin yg Allah sedang melihat aku.
Melihat apa langkah yg aku ambil utk bangun dari rasa sedih ini.
Mungkin ini bukan jalan yg Allah takdirkan utk aku.
Allah ada perancangan yg lebih baik, bagus, hebat, fantastic dan osem utk aku.
Ahh, itu sudah cukup buat aku tersenyum kembali.

Sungguh aku hamba yg sangat x bersyukur.
Xnak pisang berbuah 2 kali.
Bangun dan terus bangun!
Ya, kerna itulah tabiat manusia yg beriman.
Hikmah itu harus dicari.
Muhasabah diri juga sangat penting.

Apa yg sedih, itu Allah yg tahu.
Apa yg aku lakukan utk bangkit, itu Allah yg tahu.

Sedang tersenyum :)

Indahnya tarbiyyah dari Allah.
Kuatkan aku!
Bukan melemahkan aku!

No comments:

Post a Comment