Tuesday, November 13, 2012

HATI

Bismillahirrahmanirrahim...

Bila bercakap tentang hati...
Semua orang ada pendapat masing2.

Begitu juga saya.

Hati sangat fragile.
Kita mesti berhati2 dengannya.

Dalam satu hadis Nabi SAW yang bermaksud;
".......dalam hati manusia itu ada segumpal daging. Jika baik ia, maka baiklah seluruhnya. Jika buruk ia, maka buruklah selluruhnya. Dan ketahuilah, ia adalah hati."

Berusaha sedaya upaya mungkin utk menjaga hati yg sangat mudah bertukar2 rasa.
Setiap kali niat tersasar, sepantas mungkin hati mesti beristighfar agar niat asal kembali murni.
Fuhhh....oh hati, payahnya jaga kau!

Saat hati tersasar itu, berbagai perkara bermain dalam minda. Otak terus ligat berfikir mencari seribu alasan. Aduhh,,lemahnya iman. Hati perlu kepada pembersihan. Ya betul, pembersihan.

Baru2 ni saya menjadi fasi utk KBM IKM dan KKTM SeMalaysia.
Fuhh...debaran dalam hati hanya Allah yg tau.
Apakah aku lakukan ini sekadar suka2? Atau kewajipan?Atau tanggungjawab?

Aku akui mula2 aku join jadi fasi, memang atas dasar suka2, sebab ske tolong org dan jumpa orang yg kita xpernah jumpa. Aku seronok menjadi fasi kerana aku rasa jiwa aku terisi. Kerana modul2 yg KBM guna, sedikit sebanyak terkesan pada jiwa aku.

Mama selalu pesan;
"Lyana, pegi program tu, niat ikhlas kerana Allah ta'ala. Jangan ingat nak ske2 je. Sebelum Lyana nk diorng rasa sesuatu tu, terlebih dahulu Lyana yg kena rasa dulu..."

Ikhlas. Alahai. Lemahnya iman. Mula2 bibir mudah berbicara.
"Aku ikhlas."
Otak mudah interprete.
"Ok Lyana, kau kena ikhlas. Ikhlas..Ikhlas.."
Tapi hati xseia. Huh.

Sapp...sapp...sapp..
Habis program.
Hati masih batu. Tapi badan penat.
Iman oh iman.
Aku ragu2.....

KBM kali ni, aku merasai ruh yg berbeza.
Aku xtaw dari mana datangnya 'ruh' itu.
SubhanAllah.

Uniknya KBM kali ni menyentap jiwa. Mengetuk hati.
Itu yg lain. Itu yg aku dapat KBM kali ni.

Fasi juga manusia. Aku xdapat lari dari meratap dosa2ku sepertimana apa yg peserta lakukan. Maaf xdapt jadi yg terbaik. Kerana aku juga manusia yg berdosa.
Haisshhh...dah lama xmenangis. Keras juga hati ini ya~

Setiap program yg aku pergi, akan aku pastikan ada perubahan dan ibrah yg aku dapat.
Jika tidak, sia2 saja apa yg dah terbazir.
Jika ada hasilnya, itu aku namakan rezeki.
Penat hilang, hati puas, jiwa jadi bahagia.

Hati sangat memainkan peranan.
Kerana dialah raja bagi diri.
Kalau raja dapat tarbiyyah, badan pon ikut sama merasai tarbiyyah itu.
Ahhh...alangkah indahnya islam itu.

Kata Ust Pahrol Mohd Juoi;
"Akhlak adalah terjemahan daripada ibadah"
Jadi indicator aku di sini, jika solatku mantap, maka hatiku mantap, seterusnya amalanku pun mantap juga.

Alhamdulillah, thumma alhamdulillah, thumma alhamdulillah....seribu kali ucap pon masih xpuas.
Aku sangat sayang Allah.
Tupp...Tupp.

Bila hati sudah seia dengan ucapan dan fikiran....pergerakan pon jadi lain. Arah tuju lebih cerah kelihatan. Wahhh...itu rupanya yg perlu aku buat. :)

Bersyukur juga aku pada Allah kerana membuatkna diri aku terlibat dengan organisasi IS di tempat belajarku. Aku menjadi lebih terorganisasi hidup. Betapa hidup ini perlu ada matlamat. Jangan sekadar matlamat, perlu ada perancangan. Dan yg penting, perlaksanaan!

Next, EXPERT!!


No comments:

Post a Comment