Thursday, November 22, 2012

anUgERah TERinDaH!!

Bismillahirrahmanirrahim.

Aku bahagia dengan kehadiran anugerah itu.
Aku xpernah rasa kosong dengan adanya anugerah itu.
Aku xperlu yang lain dengan wujudnya anugerah itu.

Aku pernah bertanya kepada sahabat MukaBuku ku.

"Apakah anugerah yg terindah dalam hidup kita?"

Berbagai jawapan yg aku terima.
Aku x nafikan semua jawapan mereka itu betul.

Aku pernah bermimpi.
Aku x rasa mimpi ini seronok.
Tapi aku rasa....macam...tarik hela nafas yg panjang..speechless.

Waktu itu ada suara yg bertanyakan pada aku.
"Apakah anugerah yg terindah dalam hidup?"
Aku jawab; "Iman dan Islam"
"Salah!!!!"
Suara itu menjerit memarahi aku.
Aku terkejut. Eh, mana mungkin jawapan itu salah.
Aku amat yakin jawapan itu betul.
Oleh kerana jawapan aku salah. maka aku terjatuh ke dalam suatu tempat.
Dan soalan itu ditanyakan lagi.
"Apakah anugerah yg terindah dalam hidup?"
Aku jawab lagi "Iman dan Islam"
"Salah!!!!!!"
AHHHHH.....Knape salah lagi? Betullah!!
Aku terjatuh ke dalam tempat yg lagi bawah dari tempat tadi.
Soalan itu ditanyakan lagi.
Dan jawapan aku tetap sama.
"Salah!!!!!!"
Waktu itu, earthquake berlaku. Aku berlari menyelamatkan diri. Aku berpaut pada tali2 pada tiang yg hampir rebah.
Dan aku jerit "Habis tu? Apa jawapannya?"

Sebelum aku terjatuh ke dalam tempat gelap itu, aku dengar suara itu menjawab
"Allah-lah anugerah kau yg paling indah. Kerana Dia penyebab wujudnya anugerah2 lain"
Tersentap aku waktu itu.
Hah?? Aku xterfikir pon Allah itu anugerah aku yg paling indah.
Tapi situasi waktu tu macam segalanya dah terlambat buat aku.

Emmm...aku x pandai menafsir mimpi.
Tapi mimpi ni sumpah buat aku berpeluh2 waktu bangun tido dan termenung seketika.
Lepas solat Subuh pon aku termenung lagi.
Apa maksud mimpi aku??

Aku takut nak tanya orang.
Aku takut orang akan kata, itu cuma mainan tido.
Syaitan barangkali.
Emm...tapi mimpi tu macam nak bagi aku petunjuk yang...
"LYANA, SUNGGUH KAU NI HAMBA YG X BERSYUKUR!!"

Itu ibrah yg aku dapat dari mimpi aku tu.
Walau mimpi tu dah setahun berlalu, tapi masih ku ingat mimpi tu.
Saat aku lupa pada nikmat Allah, pasti aku teringat mimpi tu.
Erkk...macam agak poyo. Tapi itulah apa yg aku rasa.

Aku xmenafikan ibrah aku tu.
Heshh....aku memang jarang2 sangat bersyukur.

Hei la hamba! Apa lah kiranya kau ni! Sudahlah hamba! Xbersyukur pulak tu! Nak jadi apa??

No comments:

Post a Comment