Tuesday, January 1, 2013

LEMBAB!!! nyut nyut nyut =.='

Bismillahirrahmanirrahim.

Jangan buat kerja macam siput ye.
Boleh tak jangan lembab sangat??
dsb~

"Lyana, boleh tak jangan lembab sangat?"
"Lyana, kau jangan lembab sangat. Susah nanti. Nanti kau kena buat kerja lagi laju. Kalau kau maih lembab macam ni, nanti orang akan marah kau sebab buat kerja lembab sangat." Itu kata2 kakak aku.
Adehh...tajam menusuk hati. Hukhuk.

Faktor lembab;
1. Mungkin kerana tak ikhlas.
2. Mungkin kerana bosan.
3. Mungkin kerana rasa tak penting.
4. Mungkin kerana malas.
5. Dan berbagai2 alasan lain yg tak masok akal.

Paling tak ske orang kata kita lembab. Sebab, lembab tu macam satu penghinaan.
Lembab ni satu kelemahan yg bole diatasi kalau kita sendiri nak atasi benda tu.
Everything begin from the end of mind...kan??
Aku tak nak jadi lembab!!
Jadi, tindakan kita, buat kerja laju2.
Improve pengetahuan kita.
Banyakkan bertanya.
Dan berbagai2 lagi jalan untuk mengatasi kelembapan itu.

Lembab itu satu kelemahan yg bagi aku sangat tak ske kalau org lain tau. Huhu.
Kelemahan itu kan satu keaiban yg kita akan berusaha sedaya upaya utk sorok. Kan?

Setiap kali meeting, sekurang2 nya aku akan ambil masa selama setengah jam utk hadam apa yg sedang cuba dbincangkan. Walaupon usul sudah dibgtw, still aku blur. Dan kadang2  tak seperti yg aku bayang.

Mungkin pemikiran aku kurang matang. Mungkin~

Mula2 aku rasa malu kalau aku senyap je waktu meeting. Tapi bagi aku, buat apa rasa malu ngan manusia dan utk elak rasa malu tu aku bagi idea yg eshhh...xbernas langsung dan patut ditolak ketepi awal2. Kau buat kerja ni kerana Allah kan?? Adehhh...

Tapi kata sahabat baikku,
 "Tapi anti still kena belajar macam mana nak generate idea dengan  lebih laju."
How to think faster for dummies. Ada tak buku macam tu??

Kadang2 rasa macam nak lari. Haha. Tapi, it still not solve anything.

Geram pada diri sendiri kenapa lembab sangat. Otak kosong trus. Minda terus blur. Mata terkedip2.
Lyana! Mana anti?

Tapi yg sentiasa buat aku kuat, sahabat aku tak pernah tinggalkan aku walaupon aku ni lembab tahap sipot. Sering beri aku tunjuk ajar dan nasehat yg berbakul2. Tak bosan cuba buat aku mengerti. Tak pernah lelah terus menerus memberi kepercayaan kepada aku. Dan tak pernah marah aku walaupon aku lembab macam nih. Nanges.

Ada org kata, orang pendiam tu sebab dia sedang berfikir. Erkk...fikir kembali ye. Adakah tengah berfikir ataupon tengah berfikir apa yg sedang berlaku ni??

Teringat satu kata2 yg sangat aku suka;
"Aku tak akan bercakap kalau aku rasa nak cakap. Tapi aku akan cakap kalau aku rasa tak boleh kalau aku tak cakap."
- tak ingat siapa empunya kata2 ni.

This 2013, aku tak nak jadi lembab2 sangat dah. Walau aku tau mesti masih lembab lagi, tapi Allah hantar ramai orang untuk sentiasa bagi aku semangat supaya kurangkan sket kelembapan itu.
Yet, He still makes me happy. : )

Tak mo lembab2 daa

Hamba Allah tu kan tidak sempurna. Sebab tu kita kena bermasyarakat utk mengatasi ketidaksempurnaan kita itu. 

3 comments:

  1. wah..saper kak y bertuha tuh?bagusler perasan..saper suke an org kater lembab..tp..pe org ckp bukan sajer nk menghina..tp.nk bg pengajaran..xsemmestinyer kene ckp dgn lemah lembut jer..dgn care nih br menyirap darah an..so..pliz belajo u laju..tak rugi pon u ko..sgt beruntung..cumer jgn gelojoh dn tergesa-gesa pulak~

    ReplyDelete
  2. lorh,bunyi kakak enti ckp tu mcm kasar. nasib bek ana kenal style korang adik beradik. hehe. ana pn pernah kata nti lembap!! haha. btw, tu just kata2 dr mulut, kata dr hati, nti h***t!! :)

    ReplyDelete