Saturday, December 1, 2012

nOt mY fiElD


Bismillahirrahmanirrahim.

Sejak terlibat dengan IS nih, macam2 benda baru yang aku belajar.
Hurmm...agak pening.
Yet, menyeronokkan.

Bila kena search itu dan ini aku bisa jadi gila.
Kerana tanggungjawab aku bertahan.
Aku x kata ianya mendera jiwaku.
Tapi agak menguji juga.

Aku slalu gelak sorang2 waktu aku search benda yg xpernah aku terfikir pon yg aku akan search.
Tekan saja Encik Google tu.
Macam2 kau akan dapat.
Betul2. Dan dengan semua yg keluar itu, kepala terus jadi pening xtaw nak bukak yg mana.
Xtaw mana yg bagos.
Teringat kata seorang pendakwah bebas, En. Lim Jooi Soon,
 "Kalau xtaw, tanya yg tau." 
Ini ialah ayat Qur'an tapi aku xdapat catit surah apa dan ayat berapa.

Bukan bidang aku.
Tapi aku perlu terjun untuk tugasan.
Moga Allah permudahkan urusan aku.
Moga allah beri aku kesabaran.
Aduhh, baru sedar aku sungguh x banyak ilmu.
Kata Imam Ghazali,
 "Semakin banyak kita belajar semakin banyak yg kita xtaw."
Sungguh aku akui itu.
Jadi, jangan berhenti untuk belajar.
You've got a long road to walk through~

Tapi harus aku imani dengan yakin dan jitu bahawa ini semua adalah ilmu dari Allah.
Mungkin hati aku penuh sangat dengan maksiat sampai ilmu pon aku malas nak cari.
Xsemestinya belajar Biologi xperlu blajar tentang elekrik.
Xsemestinya belajar Kimia xperlu blajar tentang kipas.
Hurmmm.....jangan sombong.
Pengajaran penting.

Xmampu taw semua, jangan xambil tau langsung.
Xmampu kuasai, jangan tinggalkan terus.
Itu yg aku cuba jadi.
Kerana kita xtaw apa yg mendatang dalam hidup kita.

Jadi...tajuk di atas harus ditukar.
Bukan "nOt mY fiElD" , tapi "nOt yEt iN My fiElD oF knOwlEdGe".

"Dan Dia ajarkan kepada Adam nama-nama (benda) semuanya, kemudian Dia perlihatkan kepada para Malaikat seraya berfirman, " Sebutkan kepadaKu nama semua (benda) ini, jika kamu yang benar!" "
(Al-Baqarah, 2: 31)

Aku pernah tension dengan semua ini.
Tapi bahagian hatiku yg teresap dengan tarbiyyah membisikkan,
"Lyana, ingat bahawa Allah xakan uji hambaNya apa yg hambaNya xmampu. Bergembiralah dengan pekerjaan kau sekarang. Banyak kelebihan kerja kau tu. Other than dapat pahala, ilmu yg orang lain mungkin xada, kau ada. kan seronok tu.!"

Ya, ianya sangat seronok.
X pernah aku sesali semua ini.
Kerna aku taw Allah sangat sangat sangat sayangkan aku!
Waktu aku bingung xtaw apa nak buat, dia bagi aku sahabat sebagai tempat rujukan.
Dan tidak ketinggalan, Encik Google. Hee.

Sungguh, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya bagi hambaNya yang berfikir~

1 comment: