Wednesday, December 5, 2012

pEnyuMbanG kEpAda iTu

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah kita dibangkitakan di dunia ini tidak sia2.
Alangkah ruginya mereka yg tidak bersyukur dan tidak memenuhi tujuannya dihidupkan.
Kata Prof Muhaya,
"Didik anak kenal tujuan hidup."
Mereka yg tau tujuan hidupnya akan berusaha di dunia utk akhirat.

Dunia ini diciptakan luas dan terdiri daripada berbagai ragam orang.
Di sini kita bercakap tentang manusia itu.
Allah telah menganugerahkan setiap manusia itu kelebihan masing2.
Yg mana jika x digunakan, alangkah ruginya dunia.
Kerna dunia itu tidak lengkap tanpa kita.
Dan kerna dunia itu tidak sempurna dan memerlukan orang semacam kita utk menyempurnakannya.
See!!! Kita tidak diciptakan sia2 tanpa tujuan!
Setiap orang punya tugas masing2.
Setiap orang punya kecenderungan masing2.
Tapi awas! Khalifah dan Abid jangan sesekali diabaikan.

"Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yg disembah melainkan Allah
Dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah"

Lafaz dua kalimah shahadah ini haruslah diucap dengan lidah, dirasa dengan hati, dan diamal dengan perbuatan.
Lafaz denagan lidah, gampang begitu ya! Mudah amat.
Rasa dengan hati, ohh, xsemudah tekan punat pada microwave.
Amal dengan perbuatan? Here will raise a lot of questions!
What should we do? How we can act? When we must do it? Why should I??
Umat pertengahan. Inilah title yg kita semua pegang!
Tanggungjawab yg bukit pon xsanggup nak pikul.
Tanggungjawab yg menjadi sebab tanah xnak dicipta menjadi manusia.

Sumbangan kepada?
Manusia lain.
Apabila ada sesuatu yg indah berlaku dalam hidup kita, pasti kita nak bgtw orang lain bukan...?

Tiada stress di sini. Allah kan ada. Bisikkan saja padaNya. Dia sentiasa ada dan dekat dengan kita.
Tapi di mana? Bagaimana aku harus yakin bahawa Allah mendengar doaku?
Sesungguhnya Allah itu ada di mana2. Paling aku mau, Dia ada dekat hatiku.Dekat dan rapat.
Aku yakin Allah mendengar doaku. Bukan sekadar itu, keluh kesahku, tangis hibaku, senyum bahagia ku. Itu semua bawah penguasaannya. Sedangkan bisikan hati kita pon mampu didengariNya. Apatah lagi doa hambaNya. Dan satu, Allah itu bersama sangkaan hambaNya.

Walau penat, tapi aku tau kat akhirat pasti dapat rehat puas2.
Walau lelah, tapi aku pasti semua ini tidak sia2.
Walau kesempitan, tapi aku percaya Allah permudahkan.
Sungguh, tiap kalinya aku jatuh cinta lagi dan lagi kepada Allah.
Jatuh cinta tanpa henti. :)


No comments:

Post a Comment