Wednesday, January 22, 2014

Being A Dreamer

Bismillahirrahmanirrahim~

A dreamer just made me a dreamer.
A stronger dreamer.

Buat aku sedar yang hidup ini perlu ada mimpi.
Jangan takut untuk bermimpi.
Tiada salahnya bermimpi.
Sahabat juga bermimpi.
Mimpi menggerakkan.
Menggerakkan hati dan anggota.
Menggerakkan segala di sekeliling.
Manisnya bermimpi.

Aku pernah takut bermimpi.
Takut bertukar menjadi anganangan.
Takut menjadi harta karun yang ditanam jauh dalam dasar bumi.
Takut kuciwa.
Tapi satu yang membuatkan aku menjadi pemimpi tegar semula.
Bila akhir mimpi itu aku ketemu Tuhan.
Bila setiap langkah menuju mimpi aku bersama Tuhan.
Bila saat bermulanya mimpi itu aku bersaksikan Tuhan.
Tuhan yang menggerakkan menumbuhkan menanam mimpi dalam diri aku.
Sudah lama aku bermimpi tetapi aku tidak yakin dengan mimpi aku.
Apakah mampu meninggalkan tapak.
Bukan nama.
Cuma tapak.
Biar pahala mengalir sentiasa.
Walau sudah dikambus tanah.

Mimpi perlu risiko.
Perlu berani.
Perlu ada.
Jangan gusar andai rebah.
Kerna itu penguat menuju mimpi.

Aku sirna tanpa mimpi.
Aku tergapaigapai tanpa mimpi.
Ibarat menyelusuri tanpa lampu dalam lorong gelap.
Ibarat mayat berjalan tanpa nyawa.
Ibarat mata pandang ke depan tanpa mata hitam.

Tiada dapat aku bayang andai hidup aku tiada mimpi.
Layanglayang terputus tali?
Melilau tiada tujuan.
Memutuskan kitaran bodoh.
Itu yang aku yakin.
Tidak mahu mati siasia.

Dare to dream.
Memberi.
Menghidupkan.

Campak setinggi mungkin.
Cipta tangga untuk menggapainya.
Jangan biar ini tergantung sendiri di atas sana.
Kita mampu.

Tak kenal siang atau malam.
Ini tentang mimpi.
Tak perlu tunggu masa.

Jika hidup ini berdosa untuk bermimpi.
Maka tiadalah kemajuan.
Kerna itu aku yakin Tuhan tidak menghukum pemimpi itu sebagai pendosa.
Apa salahnya bermimpi?

Sabda Rasulullah s.a.w mafhumnya,

“Orang mukmin yang kuat (dalam iman dan tekadnya) lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah, dan masing-masing (dari keduanya) memiliki kebaikan, bersemangatlah (melakukan) hal-hal yang bermanfaat bagimu dan mintalah (selalu) pertolongan kepada Allah, serta janganlah bersikap lemah” [Hadis Riwayat Muslim (no. 2664)]



No comments:

Post a Comment