Sunday, June 4, 2017

Aku dan Beras

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t.

Salam Ramadhan.
Sedar tak sedar dah 10 Ramadhan
Sebanyak mana dah amal?


Tajuk kali ni Aku dan Beras

Image result for beras

Takingat pernah bagitahu sini ke tak yg aku suka sangat dengan pemandangan sawah padi
Menghijau, menguning, luas, cantik, kemas
Itu.

Oh rupanya baru tahu kat Tanjung Karang ada sawah padi kah3
So, bole la eh nanti nak photo shoot gambar konvo kat sawah padi tanpa perlu pergi ke Kedah ngeh3

Kecintaan kepada sawah padi itu tidak berlanjut kepada kecintaan kepada beras seterusnya nasi
Walaupon nasi tu makanan ruji aku
Emm takcinta tu bukan sebab apa, tapi selalu kalau masak beras utk jadi nasi tu akan ada saja masalahnya
Keras sangatlah, keringlah, terlebih airlah. pernah juga takmasak sebab lupa tekan "cook" lol

Tapi,,,,
Aku lupa yang sepanjang aku hidup ni ada la beberapa insan yg mengajar aku cara memasak beras sampai jadi nasi yang disukai mulut, gigi dan perut haaa gitteeeww

1. 
Waktu basuh beras tu, kalau ada beras yg terapung, maksudnya dah rosak.
So, waktu basuh tu, buang skali dengan air.
Mula mula takcaya gak, tapi kalau tengok dekat beras yg terapung tu, memang nampak takelok seperti bekas gigit dengan kutu beras
Ataupon nampak macam hitam hitam gitu, lompong,,
Yg ni diajar waktu PERNAS dulu oleh Tn Azlan (eh namanya?)
Aku takut dengan dia ni sebab nampak garang tapi baik sebenarnya hahahaha


2.
Nak agak sukatan air? 
Sukatan air tu, always 2x tinggi beras yg nak dimasak
I tried and yes! Wallaaaaa
Success!!
Maka tiada lagi episode nasi kering atau keras
Tapi janagn lelebih sangat nanti lembik sangat takbest jugak
Yg ni diajar oleh penjaga Kem PLKN Cherating waktu Mukhayyam 01 itu hari.
Lepas tu pon ada Kak Aliya sebut waktu Mukhayyam 02.
I was like oh memang cemgini eh caranya haha lol


3. 
Waktu masak kalau taknak air menjejeh keluar dari periuk, jangan tutup periuk nasi rapat rapat
Kalau air menjejeh nanti kering pulak nasik
Ni mama yg ajar hehehe
Tapi aku jarang ikut sebab malas nanti nak pegi tutup kalau dah masak
Sebabnya kalau lambat tutup pon nanti kering jugak kah3
Ni akan buat kalau tengah ada kat dapur haa bolehla


That's all.
Ada tips lain?
Bole la kongsi kat ruangan komen
Kah! Bajet ramai ornag baca. lol.
k k raklu pape roger.

P/s: Lepas tu waktu makan, makan dalam dulang. Jimat masa I membasuh kat sinki tu ufufufu

No comments:

Post a Comment