Sunday, October 16, 2011

jUst fEEl lIkE wanNa p0st somEtHinG~

Bismillah..
Assalammualaikum....

Kdang2 kita ni ade bnyak benda nk ckap tpi x taw camne nk ckap.
Serba salah jdinya.
Terlalu fkir ape yg org lain akan kta?
ya,btol.
tkut kpada perubhan stelah kta berkata2?
ya,btol jga!
tkut org pndang kta pelik?
ya,sngat btol!!

oke....semua ni mmang ade dlam fkiran n hati sume org
x dpat nk dinafikan...dlam BA, la budda...(tidak mesti tidak...)
cume,diri kta yg bleh control sume tuu.....
was2 syaitan??
probably.
fobia?
urmm,probably.

ada bnyak sbab knapa bnda camni jadi kt seseorng...

like,,,,,,

#Situasi 1

Tngah jlan2 kat taman permainan, nmpak sorng nie buang smpah merata padahal tong smpah ade je..
"Eh..." dri jauh.
Dlam hati nk tgor.
Tapi...
: ehh...nnti ape plak dia ckap kat aku? mcamla bgos sngat nk tgor2 orang.ehh...x bleh3!!!kna gak tgor!!
Menghampiri orang terbabit.
: aisehh...skali muke xble bla....grang siot.tkut aku.skali dpat flying kick..mati aku.emm...biar je laa...sok2 mesti dia tobat.doa je laa...(selemah2 iman)


Aisehhh....mesti prnah jadi kan bnda ni kat korang????
HEHE~

#Situasi 2

Dalam kelas,cikgu slalu kasi prangsang spaya kta rjin bertnya soklan spaya x ssat jlan.
"Oke murid2...kalo ade yg x pham,bleh la angkat tngan ye.Its oke,cikgu will not harm you...oke."
Tngah blaja tuh, aminah (x kait yg hdup mhupun yg dah mati) ade bhgian yg dia x pham..
"Eshh...x pham aku yg nie....nk tnya-la.." monolog Aminah dlam hati.
Tapi,malang untk Aminah,dia dduk blakang skali dlam kelas.Kalo dia tnya,pasti sume mata tertmpu ke arahnya.
"Aisehh...cam malu jee.Dahla aku duk blakang skali.Emmm,camne kalo org sume pndang aku???aisehh...malu.Pgi tdi lupe nk cuci muke.Ahhh...pdulik ape aku!!!Aku kan nk blaja.Emm....alaa,,,cmne kalo orng glakkan soklan aku ekk???Skali diorang pndang slack kt aku sbab tnya soklan snang...alahai.Urmmmm,,,x yah kotttt.Nnti aku revise sndiri InsyaAllah fham kottt...." monolog Aminah pnjang dlam hati sanubarinya.


Well guys n gurls,i bet this thing once happened in ur life right???
Ha,,,,don't geleng2 yee....i know-la....^^

#Situasi 3

Sally n Manny janji nak jumpe kat Waterfall.
Tiba hari janji tuh,Sally dpat msg dri bapak dia.


"Nak,,jngan lupe jmput bapak kat KLIA ye...jngan lmbat taw!"


Sally pn membebel sorang2: "Ahh sudah!! Masak aku camni.Camne la aku bleh lpe bpak aku blik dri Australia hri ni??aduss...Manny???Alahai.Minah tue dah la snang ngajuk...alahai...camne nieh???"
Then,Sally pon cbe nak jdi Supergirl dngan jemput bapak dia kat KLIA kol 2 n jumpe Manny kat Waterfall kol 3.
Sampai kat airport
"Mna la bapak ni x trun2 lagi???Kate kol 2.."
2.30.
"Alahai...bapakk!!!!mna la nie???"
"SALLY!!!"
"Hah!! Bapak!!Jom cpatt"
"Hah??Nk pi mna cpat2 nie??"
"Alaa...bapak ikut je laa.Sally nk hntar bapak blik rumah dulu sbab Sally ade jnji ngan kawan kol 3."
"Laa...knape x ckap???Bapak bleh amek teksi."
"Apa bapak ni??Kan Sally dah janji dari minggu lpas.Bapak tu bkan bleh caya.Nnti mrajuk ngan Sally kalo Sally suh naik teksi."
"HEHE.Taw pon...^^"

On the way ke Waterfall....msg msuk
"Aduhh...msak.Lwat dah aku nie.Dah kol 3.15 nie"


"Sallyyyyyy!!!!!!!!!!!!Sori girl.Aku tetiba ade hal.Aku kna jemput mak aku kat KLIA kol 3.30 hri nie.Sorii sngat.Nanti aku blanja kau makan yee...Sorriiiii sngat!! ^_^"




Well...moral of the storyy???
HEHE~
Fham2 sendirik la yee...


Enough with the examples~
Benda2 mcam ni jadi pon sbab kta TAKUT n selalu PREJUDIS. Ni la sebab utamanya.


#SITUASI 1: Kita bleh je ckap kat orang tue yg salah buang sampah merata nie.Kalo tkut sngat,try la sindir2 sket ke....xpon,,,korang sndirik yg amek smpah tu...n ckap kuat2 "Eshh....sape la buang smpah merata2 nih??" i bet orang tu akan psing blik n malu sendiri..kan2??


#SITUASI 2: Pedulikan orang lain.Yg nak blaja nya kita.Kalo orang lain nk glakkan kta pon,lantak diorang la kan....kalo nk pndang kita pon msa kita tnya...bgi sya,mstilah.Sbab sore kita je kdngaran.,msti jdi perhatian kann2?? ataupun,korang jumpe la cikgu korang tu personally.lagi best tpi x berkngsilah~


#SITUASI 3: Kita slalu fikir orang lain xkan fham kita walau alsan ape pon yg kta beri.Terlalu sngat nk jga hati orng smpai diri sndiri terkorban.Uishh...sngat x best!!!Kawan kita InsyaAllah fham dngan msalah kita kalo kita sendirik yg trbuke hati nk share..kan2??



Jap2....
Knape sya came out ngan topic nie???
Sbab sya bru terfikir knape bnda gini jadi dlam hidup kita (including me)......
Hidup kta nie pnoh dngan sangkaan.Baik n burok.Kita sndirik yg kna pilih.

Sbgai hamba ALLAH yg melata di ats muka bumi nie,kta kna ingat yg....

 PANDANGAN ALLAH ITU LEBIH UTAMA BERBANDING PANDANGAN MAKHLUK
N one more thing...

"We're not living this life to live up others expectation"

Oke shabat......
Jadilah kita hamba ALLAH yg sentiasa mghrap keredhaanNYA dlam setiap apa yg kta lakukan.
Adios amigos.
^____________________________^
*big smile from me.
Present from ME!!!!

No comments:

Post a Comment