Tuesday, March 21, 2017

TERIMA KASIH KAKAK :)

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum


Been wanting to post this since ages hahahaha
Mujurla AlQalamiy nak buat Zine
Akhirnya tertulis juga muehehehe

So, here it is,,,


Aku pernah berjanji dengan diriku yang aku takkan menyusahkan orang lain.
Sekurang kurangnya jika tak mampu membantu.
Dan aku juga pernah berjanji yang aku tak akan putus asa.
Sungguh besar murka Allah nauzubillah.

“…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir” (Yusuf:12)

Tapi malam itu semuanya berubah.
Mula mula datang rasa putus asa, aku menangis sungguh sungguh
Sebab takmahunya aku menyusahkan orang lain
Dah lama tak menangis macam tu
Aku malu nak menyusahkan orang lain
Boleh sampai satu tahap yang aku takboleh nak angkat muka pon

Jadi malam itu, Allah menguji dengan dua benda ini
Putus asa dan ketidakmahuan untuk menyusahkan orang

“Jap kitorang bincang”
Kencang darah aku baca mesej ni
Bersama deras air mata
Kerna aku tahu hujung perbincangan itu
“Shai siap siap. Kitorang dah otw”
Makin teruk aku menangis

Apa semua ni?
Kenapa gigih sangat?
Terharu teruk.
Dahla tempat program tu jauh. Malam pulak tu.

Entah kenapa malam tu jujurnya air mata.
Mata merah bengkak. Takboleh jadi kena cover nih.

Masuk kereta, aku cuba bertahan senyum dan buat biasa saja
“Akak tahu, saya ingat takjadi dah nak datang. Saya nak pass kat orang lain dah kerja saya nih”
“Ehh mana boleh. Kita takcukup orang shai”
Dan waktu tu aku tahu yang setiap orang sangat penting peranannya walaupon cuma JK kecil.
Dan waktu tu aku cakap dengan diri aku, Lyana kau kena buat elok elok. Kena usaha buat yang terbaik. Jangan menyia nyiakan usaha dorang ambik kau memalam buta jejauh macam nih.

Terharu teruk. Ulang sekali lagi.
Menangis teruk. Sangat buruk.
Tapi kakak, kamu telah mencetuskan sesuatu dalam diri ini
Semangat untuk terus berusaha dan terus bangun walau jatuh berkali kali.
Tahu juga kakak, selepas kejadian malam itu, ana berjanji dengan diri ana untuk terus berusaha untuk tsabat dalam jalan ini.
Banyaknya pahala akak J

Terima kasih atas susah payah
Terima kasih juga atas senyuman manis menyambut ana walaupun akak penat
Terima kasih kerana menanam tsabat dalam diri ana
Terima kasih mengajar ana erti tadhiyyah

Semoga berjiran di sorga inshaAllah J


No comments:

Post a Comment